Prenumerationsvillkor
Klarna Checkout
Faktum Sverige AB använder Klarna Checkout för privatkunder som beställer via webben. Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker.
Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod. För information om din betalning kontakta Klarna via www.klarna.com/sv/kundservice.
Återkommande betalningar
Några dagar innan månadens slut, görs en ny debitering för kommande månad. Önskar du att avsluta din prenumeration måste du säga upp abonnemanget senast den 14:e månaden före.
Prenumerationstid
Alla prenumerationer är löpande fram till uppsägning om inte annat framgår vid tecknandet. Utebliven betalning är inte en giltig uppsägning. Ångerrätt i enlighet med distansavtalslagen gäller för prenumerationer.
Utgivning
Tidningen utkommer 12 gånger per år, ibland släpper vi även specialutgåvor som ingår i den digitala prenumerationen.
Adressändring
Tillfällig eller permanent adressändring är kostnadsfri inom Sverige. När du ändrar adress behöver vi din nya adress två veckor innan adressändringen ska ske. Tillfällig adressändring kan inte ske för kortare period än fyra veckor. Vid adressändring till utlandet, se utlandsprenumeration nedan.
Leverans
Faktums strävan är att tidningarna ska levereras utan störningar. Men någon absolut garanti kan vi inte ge. Vi ber dig som läsare att kontakta oss om du inte får tidningen, eller om du får den för sent eller till fel adress. Om du anmäler en störning i distributionen ersätter vi dig genom att förlänga prenumerationen med lika många veckor som tidningen har uteblivit. Vi behöver din reklamation inom en vecka från det att störningen inträffat.
Utlandsprenumeration
Vid prenumeration till utlandet gäller stödpriserna (men utan extra tidning) för att täcka de extra portoavgifterna. Vid digitalprenumeration till utlandet tillkommer dock ingen extra portoavgift och du kan välja vilket prisalternativ du vill. Vi reserverar oss för transporter och lokala distributionsproblem i mottagarlandet.
Kontakt med Faktum Sverige AB
Förändringar i prenumerationen gör du enklast genom att kontakta vår prenumerations- och distributionsavdelning på telefon eller mail. Du behöver ha ditt abonnent- eller kundnummer, vilket du hittar på avin. Telefonnummer: 031 – 63 21 51. E-post: order@faktum.se
Faktum Sverige AB följer Personuppgiftslagen (PUL)
När du beställer en prenumeration lämnar du uppgifter om dig själv som vi sparar i vår databas. Vi behandlar dina personuppgifter i enlighet med gällande persondatalagstiftning. Genom att registrera dina personuppgifter samtycker du till att Faktum Sverige AB, i egenskap av personuppgiftsansvarig, använder uppgifterna för att kunna kontakta dig med information om din prenumeration. Detta gäller även dig som beställer en provprenumeration till dig själv eller någon annan.
Vi kan behöva kontakta dig om det till exempel är problem med distributionen till din adress. Dina personuppgifter används för att fullgöra vårt åtagande gentemot dig som kund. Du har rätt att få information om hur vi behandlar dina personuppgifter. Detta görs genom en skriftlig egenhändigt undertecknad begäran till Faktum Sverige AB.